tisdag 24 augusti 2010

skogens rikedom

Nu är hösten här, och skogen är full med smaskigheter! MUMS!

Calle är en riktig svampplockare. Jag gillar också att plocka svamp men inte lika mycket som Calle. Blåbär tycker jag däremot att det är viktigt att ha i frysen. Sen är jag jätte snål med blåbären och ingen får röra. Men till hösten därpå brukar jag bli mindre snål när jag ser att det finns i skogen igen. Då kan de få äta av blåbären. Lingon tycker vi båda är skittrist att plocka och rensa så det är ingen ide att plocka alls. Fast det är så mycket godare med riktig lingonsylt än den i affären. Så här kan det se ut när vi varit framme. Calle står för svampen och jag för bären. Det här är krusbär och vinbär från trädgården från förra året. Vi kapade ner buskarna då för att kunna lägga en skyddsduk under dem. Därför har vi inga bär i år alls. Men det finns kvar i frysen. :-) Vi gick ut i skogen och hittade massor med fina gul trumpetsvamp. Jätte stora var de. Det är mobil kort så kvaliten är väl inte den bästa, men nog är de vackra där de står.Lite svart trumpetsvamp hittade vi också. Den är vår favorit svamp som smaksättare i såser och så. Perfekt att torka.Lite kantareller från tidigare i år. Har ett ställe där de växer bredvid fallna björkstammar. Så vackert, så vackert. :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

gud vad avundsjuk jag blir. Jag kommer mig aldrig ut på nån riktig svamptur. Svart trumpetsvamp hittade vi ett år och förstod inte värdet utan gav bort det. !!! Nu ångrar jag mig bittert, för nu har de skövlat skogen där och de finns inte längre kvar. Har aldrig hittat fler gånger...!

Marika sa...

nej, de är inte så lätthittade även om man letar. gick förbi fläcken med svarta två ggr innan vi såg dem. ser ju ut som ruttna löv ju. :-)

Helena sa...

hihi, du låter som mig med bären - inte röra, vi vet inte vad vi får nästa år:) men som tur är kommer sen sommar/höst och man ser att det finns till detta året också så då är det ok att äta upp de gamla bären:) Men gott är det ändå:)