måndag 30 augusti 2010

Mycket svamp

Mamma har varit här i helgen. Hon hade siktet på vår svart trumpetsvamp som vi har här i skogarna. Vi hade nog inte förväntat oss DEN mängden. Fredagen tog vi det lite lugnt och plockade här hemmakring. Men vi fick ihop till varsin torkolla iaf. På lördagen åkte vi till Fellingsbro. Där bodde den svarta trumpetsvampen! Vi fick tömma våra korgar två gånger var i bagaget och ändå plockade vi mer i korgarna. Jag fick ihop 4 eller 5 torkollar med svamp som Calle och jag plockat och Mamma 3 eller 4. Det var helt sjukt med svamp! Sen var vi ut en sväng här hemma på söndagskvällen igen, när vi precis lyckats rensa färdigt all svamp, och plockade nästan varsin korg till. Men då ville jag ha blandsvamp och kantareller så jag plockade bara svarta åt mamma där de var stora och fina. Så nu kan vi inte säga att vi har svampbrist iaf. :-) Många påsar svamp ligger det i frysen och massor med burkar med torkad svamp har jag. Jag tror mamma var nöjd med fångsten också.
Det finns bild på bagaget med svamp men den har jag inte här nu. Mamma kanske kan maila över den till mig. :-) Helt sanslöst var det iaf och så fort jag blundar ser jag svampar. :-D

I lördags hann vi med en kräftskiva också. Det var trevligt! Jätte goda kräftor och mumsig desert! Ursh jag har blivit aldeles galen i sötsaker igen... :-)

1 kommentar:

Anna sa...

Jag vill oxå hitta svampar.... får försöka få med mig mamma för hon har ett bra svampöga eller vad det nu kallas! Kram på dig