fredag 6 augusti 2010

Lova


Vi var till bvc i går på läkarkontroll. Lova gick så klart genom besiktningen med välgodkänt! :-) Hon satt så snällt på skötbordet medan doktorn undersökte henne, inte ett ljud sa hon, bara tittade förundrat på dessa två nya människor som petade på henne. :-)
Hon var nu 68 cm lång och vägde 8600 g, så hon fortsätter gå upp väldigt hastigt i vikt. :-) Men hon har börjat äta mindre nu så nästa vägning im 2 månader blir nog lugnare.
Jag skulle nog säga att hon sitter själv nu. Jag kan sätta ner henne på golvet utan att behöva passa henne hela tiden. Dock ramlar hon fortfarande bakåt ibland så en kudde bakom ryggen får hon ha ett tag till. Åt sidorna har hon lärt sig att ta emot sig med händerna även om det inte lyckas varje gång. :-) Hon kastar sig också frammåt från sittandes för att komma ner på mage och kunna åla sig fram till saker. Hon tar sig frammåt med hjälp av de klibbiga tårna som hon skjuter ifrån med, samt att hon rullar. Några jätte tendenser på att krypa visar hon inte än, hon tar sig dit hon vill ändå. :-) I går när hon satt på mitt ben tog hon tag i min arm och reste sig. Flera gånger upprepade hon det, men balansen stående, var inte den bästa så hon ramlade hela tiden omkull. :-)
I går böt jag ut liggvagnen mot sittvagnen. Hon har vuxit ur liggdelen på längden och sitter ändå mest i den ändå. Så nu har jag tvättat liggdelen och ska lägga ut den på blocket.
Halv 7 väcker hon mig nu för tiden. Då vill hon ha mat och sen gå upp och leka. :-) Så då får jag sitta här och uggla för det är ingen annan hemma som är vaken. Och lagom till hon ska sova igen så vaknar resten av familjen. Men nu är det snart slut på sovmornarna för skolan börjar strax.
Hon är fortfarande väldigt mammig, men jag tror att det är mest om hon hör eller ser mig. Annars går det nog bra med vem som hellst.
Och tänderna som har tittat upp fick sin första borstning i går. Hon lånade Tildas tandborste och borstade lite. Lova såg helt förvånad ut men protesterade inte nått. Det kom ju en tand nere den 22 juli och sen kom nästa upp på Tildas födelsedag den 31 juli. Så två bissingar har hon att huggas med.
Rent allmänt är hon fortfarande en väldigt lätt unge att ha och göra med. Det är på kvällarna nu som hon har kommit på att hon inte vill somna i sin säng utan ska vaggas till sömns. Och att det bara är mamma som gäller på kvällarna. Men i övrigt är hon go och glad och leker för sig själv på golvet mest hela tiden.

Inga kommentarer: