fredag 16 oktober 2009

förkylning och mösstillverkning











Jag har varit rejält förkyld nu några dagar. Så pass att jag inte orkat samla tankarna nog för att blogga nått. De hjärnceller som fortfarande var aktiva har fått gå till jobbet. Men i går var jag hemma hela dagen och vilade. Då virkade jag mössor. Ungefär där låg min hjärnkapacitet den dagen. :) Samma, lika hela tiden. Orkade inte med något mer tankekrävande mönster.
Jag följde detta mönster http://www.enander.com/hanna/?cat=4 med lite ändringar på starten på varven och att jag gjorde en magisk ring som början istället för luftmaskor. Men som det är med olika tjocklek på garn och virknål så stämmer ju inte slutresultatet med varandra. Och som om det går troll i mina virkverk så blev första mössan på tok för stor. Den var menad till Tilda 3 år men blev lagom till Calle. Färgerna är blå och grön och kanske inte så passande till Calle. :) Så jag försökte räkna ut hur stor mössa Tilda då behövde. Virkade en karamell mössa i färgena rosa och orange. Den blev för liten.... Så ligger det en flicka i magen så finns det en mössa till henne också sen när hon blir lite större. Jag ska prova mössan på en bekants bebis som är 8 månader nu. Jag tror den kan passa till hennes huvud. Men sen lyckades jag göra en lagom mössa till Wille. Den blev svart och grå efter Willes önskemål. Och nu när jag har nått att gå efter så har jag börjat på en till Amanda också. Hon vill ha en mössa i turkos och ljusblå.
Jag har också lyckats göra färdigt gallerfilten. Den blev för liten... :/ Nu ligger den på vänt för att kanske utökas på nått sätt. Om jag kommer på nått bra. Förslag mottages gärna. :)

3 kommentarer:

Anna sa...

De blev jättefina, nu blir jag oxå sugen på att virka mössor till mina ungar. Det är ju bra pyssel väder, för ute har man ingen lust att vara i höstrusket. Ha en bra helg! Kram

Anonym sa...

Tar du emot beställningar ?? Willes mössa var jätte fin.
Hoppas ni har det bra.
Kommer snart på fika igen//Anna B

Marika sa...

Hihi. Nog kan jag virka en mössa åt dig allt om du vill ha en. :) Bara att säga till vilka färger som önskas. Blir hemma lite mer nu framöver så det är bara att höra av dig om du är ledig.
Det blir bullbak och kakbak inte nu i veckan utan nästa så då måste du ju passa på att komma :)