tisdag 29 september 2009

första frostnatten





I natt har det varit riktigt kallt för första gången. Gräsmattan var alldeles vit när vi vaknade. 17 grader hade vi i köket så det var till att elda lite på morgonen. Men det gick ändå fort att få upp värmen igen. På en timme så hade vi 21 grader.
Mina tomater går nog tyvärr inte att rädda. De var också tagna av frosten. Hade räknat med att bli lite förvarnad med en lite mindre kall frostnatt men så blev det inte. Jag ska kolla hur de mår när jag kommer hem i kväll om det är någon mening att plocka in de omogna tomaterna för efter mogning. Paprikorna som vi satte var också frostiga. De var ganska meningslösa att ha överhuvudtaget för de hann inte mogna alls. Tomater har vi i alla fall skördat en tid nu.
Så säger jag varje år men säger det åter igen. Nästa år ska vi inte ha några krukor med tomater och paprikor. :)
I går kväll var det riktigt ruskväder med hagel och stormbyar, Ja nu är jag inte någon väder expert så hastigheten på vinden kanske jag inte ska uttala mig om. Men det knakade i alla fall i huset när vinden tog i. Då är det skönt att ha en varm skön soffa att krypa ner i.

1 kommentar:

Anonym sa...

Otroligt vad kylan kan slå till snabbt!
Kram Sabrina