lördag 12 september 2009

äpplen

Satte två satser med äppelsaft i går som jag kokade i dag. Blev himla god saft faktiskt. Till och med kräsne Tilda dicker med glädje! Den ena sorten blev godare än den andre enligt mig och Calle iaf. Så sån ska jag göra mer av. Vi har 3 olika äppelsorter i trädet varav en sort är mjölig och söt och den andra sorten är friskare och fast. Den tredje sorten är en konstig grön oätlig sort som jag inte gjort nått med.
Frågan är bara om det är bäst att göra saften färdig direkt eller om det är att frysa in äpplen förberedda att göra saft av? Frysta äpplen tar mer plats men dem kan jag göra kompott eller kräm av också om jag vill.
Äppelmoset ska jag göra färdigt direkt som jag fryser in sen. Det går väldigt fort att göra och tar mycket mindre plats än om jag ska frysa in äppelbitar.
Räkande ut att vi gjort av med en burk äppelmos per vecka sista veckorna. Det är ju så gott att ha på morgongröten.
I morgon ska jag plocka päron och göra päronmos också som tydligen ska vara en riktig höjdare. Det blir spännande. Jag ska också prova göra inlagda päron.

Inga kommentarer: