måndag 26 juli 2010

Semester i Strömstad

På väg mot Strömstad. Bästaste bussen rymmer både ungar och vagnar och packning. Bättre transport kan man inte ha.
Lovisen sitter snällt på sin plats och funderlurar.
Lite banan blev det för att hålla hungern på stången. Sen blev det godis efter det. :-)
Vi åkte på fredagen kl 1 direkt efter Calle kom hem från jobbet. Resan gick faktiskt väldigt bra. Alla var på gott humör och såg fram emot att komma fram. Så efter ett antal stopp för kissning, blöjbyte och matning så kom vi äntligen fram. Klockan var ganska sent så all ork gick åt till att installera oss på hotellrummet. Rummet var egentligen två rum så vi fick gott och väl plats hela högen. Två vagnar och en extra säng var inget problem alls. Calle, jag och Lova sov i sovrummet och Tilda och Amanda delade på bäddsoffan som hade två sängplatser och Wille sov på extra säng. Vi hade utsikt mot hamnen från vår balkong så det var helt underbart. Dock var det lite kallt på fredagen och solen var bakom grådiset. Vi åt för enkelhetens skull på hotellet. Vilket inte var fy skam för det var suveränt gott. Väldigt praktiskt med buffe för barnen så även Tilda hittade något att äta. Sen tog vi det lugnt på rummet ett tag innan vi somnade. På lördagen var det sol. Vi skulle först gå på stan för Wille hade inga trevliga sandaler att gå ut och äta i och Calle hade glömt bad shortsen hemma. Men stan var verkligen inget att hänga i granen när det gällde schopping så vi fick åka till köpcentrat istället. Tyvärr tog det ganska lång tid men det var riktigt kul att gå där. När vi kom till hotellet igen tog vi och packade om för att fiska krabbor. Det tog ett tag innan vi hittade några musslor att beta med men sen kom vi igång.
Amanda och William tyckte det var jätte skoj att fiska krabbor.
Amanda bär en krabba som varit på rymmen.
När krabban kom på rymmen blev Tilda så rädd att hon bara skrek rakt ut. Hade inte Calle varit snabb nog hade hon nog hoppat i havet för att komma undan. Men nu fanns pappas trygga famn tillgänglig. Tilda tyckte också att det var kul att fiska krabborna men tröttnade efter en stund. Då satte hon sig i sin vagn och sa att hon ville åka hem. - "Jag åker hellre hem till väringen och fiskar gräs med mitt slängspö"! sa hon. :-D
Men Amanda och William trädde vidare.
Lova låg i vagnen och hade det bra medan vi fiskade krabbor. Jag försökte också fiska men eftersom vi förlorade en nypa så fick jag knyta fast musslan direkt på snöret så det gick inget bra. Men vi såg flera sjöstjärnor på botten, och det var kul. Det var inte så jätte kallt i vattnet, men eftersom det var ganska sent så bestämde vi oss för att bada nästa dag istället. Det skulle visseligen vara mulet enligt väderprognosen vi sett innan vi åkte, men det tyckte vi inte gjorde något. På kvällen åt vi färska räkor och rökt lax på vår balkong i kvällssolen. Mycket trevligt.:-)
Nästa morgon vaknade vi lite senare. Och det ösregnade.... Och det var iskallt ute.... Så vi badade på hotellets pool istället. Vilket inte gick av för hackor. Lova badade också för första gången i sitt liv i en pool och det var uppskattat! Hon plaskade tills hon stupade. Och som tur var fick man ta in vagnen där så medan hon sov så badade vi vidare. Det var två olika våningar med en större pool med lite jeet strålar och bullel och sånt, en varmare pool som var stilla, några bubbelpooler. Ett fotbad som man skulle gå igenom med 8 grader kallt vatten i den ena bassängen och 38 gradigt i den andra. Det fanns duschar som sprutade vatten från sidan eller uppifrån som ett stilla regn. Ångduschar, och iskross som man kunde ta och kasta på sig. Bastuar lite här och där med olika värme i. Vanliga fotbad. Ja det var massor med trevliga små saker där. Vi badade tills vi inte orkade mer och då gav vi oss iväg hemmåt. Hade en förhoppning att det skulle klarna upp åt Grebbestads hållet så vi åkte den vägen. Men det hällregnade lika mycket där. Lunchen åt vi på en sjaskig restaurang som var den enda vi hittade som rymde vår stora familj. Vi stannade till på Bergviks köpcentrum för att inhandla lite frukost till morgondagen och lite kvällsmat. Och regnet bara fortsatte. Resan hem var tråkigare för barnen, ingen ville egentligen åka hem. Hemresans höjdpunkt var ändå när Tilda och Wille lekte kurragömma i bilen. :-D Det var en spännande lek! :-) De hittade varandra ganska snabbt vill jag lova. :-)
Och vi hade en alldeles underbar semester med vår alldeles underbara familj!