tisdag 13 juli 2010

dop, renovering och värmebölja

I'm back! :-)

Jag hamnade i koma efter dopet. :-) Ja inte på riktigt utan med bildligt. Vi hann nästan klart med sommarstugan innan dopet. Det var iaf fullt godkännt. Men så höll vi på och packade upp och städade till kl halv 12 på fredags kvällen också. Och anledningen, J, till att vi kunnat hålla på så här är ju för att Amanda och hennes kompis varit så snälla och har varit barnvakt på kvällarna. De har lagat kvällsmat och lagt både Tilda och Lova. De har varit jätte duktiga och fått lite extra klirr i kassan. :-) Jag kan verkligen rekomendera deras tjänster. :-)
Dopet gick också jätte bra. Det blev lite stressigt precis innan men sen flöt det på bra. Det var så ruskigt varmt så vi fick planera om lite och stå i skuggan istället för på bryggan. Och tur var det för den lilla stund vi stog på bryggan under själva dopet höll jag på att flyta bort. Sen gick vi tillbaka till skuggan igen. Jag ska sätta in lite bilder sen. Ska gå igenom de bilder Jossan knäppte åt oss och de bilder mamma knäppte och sen ska jag inkassera syrrans bilder också. Sen ska ni få se kort från dopet. :-)
I måndags gjorde vi en röjning i ungarnas stuga. Välbehövligt men fruktansvärt varmt! Men det är väldigt lustigt för vi har ac:n igång inne och då är man inte ett dugg badsugen men sen råkar man sticka ut näsan och känner tropikerna utanför och måste bada på en gång. Lova har knappt varit ute alls och ändå är hon full i värmeutslag. Vanligt värmeutslag den här gången. Det går ju inte åt några kläder heller för alla springer runt i bara underkläder eller badkläder och Lova ligger i blöjan.
I dag kom det ett rejält åskväder på kvällen men det blev inte friskare luft ute för det. Lika kvalmigt som innan.
I går var Calle och jag ute på sjön och fiskade alldeles själva. Amanda och Jossan var barnvakt. Calle trollade och jag agerade kuttersmycke. Två gösar som var för små som fick åka tillbaka och en jätte gädda på 7,2 kilo fångade han. Gäddan hoppade i vattnet när Calle försökte dra in den. :-) Gäddan blev till gäddfärs som Calle gjorde burgare av i kväll. Det var riktigt gott. Så nu kanske det kan sparas nån gädda nån gång då och då också. :-) Själv tycker jag att det är roligare att jigga så det hoppas jag att vi får möjlighet till nån dag här framöver.
Måste också berätta om Lova som äter våran mat. Hon tigger verkligen mat när vi äter och brukar få lite mosad potatis ibland. I går åt vi spagetti och köttfärssås och även spagettin åt hon fast den inte var puread. Hon är ruskigt söt när hon sitter och tuggar på bitarna. Då bryr hon sig inte ett dugg om att det är bitar, men när hon åt en burk med lite bitar i här om dagen då smakade det inte alls. Vet inte om det är att vår mat smakar bättre eller för att burkmaten är blandat blött med bitar. Vår mat är dock lite väl saltad för henne än. Får väl ta tag i maten igen och laga till lite portioner som är anpassade för henne.

Inga kommentarer: