onsdag 1 september 2010

Men FY!

Vad är det här för dag egentligen???? Tror jag tänker ta kväller på en gång. I morse vaknade Tilda tiiiidigt! Hon ville till dagis. Lova vaknade mer lagom och vi gjorde oss iordning för att åka till dagis. Då hittar jag inte bilnycklarna... Kommer på att de nog ligger i lådan i Väringen. *suck* Ringer gubben och hör var han är. Han skulle åka till Norrtälje och hämta min bil idag. Som tur var så hade han inte åkt än utan kunde komma förbi med nycklarna sen när han skulle åka. Så jag packade i Lova och Tilda och saker i skrindan och kopplade för Laban. Sen gick vi. Och gick. Och gick. Det är långt till dagis. Laban tyckte det var tungt. Men jag var djupt tacksam över att vi hade både honom och skrindan. Det gick lite lättare när vi kom till asfalten. 45 minuter försenade kom vi fram till dagis. Nästan en timme tog det att gå i rask takt. Tilda var överlycklig och började genast leka med kompisen Olivia. Sen kom Calle med bilnyckeln. Och jag kopplade för Laban för att gå hem igen. Det gick lättare för honom med bara Lova i skrindan. Han var så duktig och gick på. Upptäckte på grusvägen att vingmuttern som håller fast skakeln hade låssnat och gått förlorad. Som tur var var en granne ute och kunde bjuda på en ny mutter så vi tog oss hem. Även den hade skakats loss och försvunnit såg jag när vi kom hem sen. Men då var vi iaf hemma. Lova fick mat för hon var ju såklart jätte hungrig. Klockan hade ju hunnit bli 11 redan. Jag matar och fixar och sen lägger jag henne så hon får sova. Tar på mig målarkläder och går ut för att måla. Hinner lagom börja så ringer Jossan. Amanda har jätte ont i huvudet och mår illa. Hon måste hämtas. AH så typiskt! Då är jag faktiskt en sån hemsk mamma så jag väcker inte Lova och tar med henne. Hon får ligga kvar där i sin säng de 10 min som det tar att hämta Amanda. Det gör ont i hjärtat men det blir det bästa. Annars ska hon ryckas upp igen och inte få sova klart. Jag kalkylerar att risken att något ska hända med huset är mindre än att något skulle hända i bilen. 10 min senare sover hon fortfarande skönt i sin säng. Phu!
Amanda mår inte bra. Hon har jätte ont i huvudet och är skakig och mår illa. Det i kombination med att hon faktiskt bara helt plötsligt svimmat i skolan på lektion för 1½ vecka sedan gör mig orolig. Hon har klagat på huvudvärk varje em nu sen skolan startat. Så jag ringer sjukvårdsupplysningen och de råder mig att ringa vårdcentralen. Klockan 3 ringer de, så då får jag veta hur vi går vidare. Innan dess ska Tilda hämtas på dagis. Fy vilken strulig dag. Då tänker jag. "Åsså undrar folk varför vi vill flytta närmare city. Vad enkelt det hade varit om vi bodde i city!" Tur ändå att jag fick nyckel av Calle så jag kunde hämta alla barn här och där...
Kan också tillägga att Laban gick frivilligt in i sin korg och la sig där när vi kom hem. Han ställde sig vid dörren och ville in när jag släppte lös honom utomhus. Kanhända att även han för första gången i sitt liv blev trött??? :-D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hur gick det för Amanda? Har hon druckit ordentligt? Järn? Mitt privata tips är att se till att hon dricker ett glas till varje måltid så hon inte glömmer det och äta ordentligt med c-vitamin så hon tar upp järnet ordentligt, typ en frukt efter maten mm. Min kompis dotter svimmade av 15 minuter och fick åka akut in, de kunde konstatera vätsebrist. Man blir rätt så dålig. SOm tjej är det liksom lite värre dessutom.

Fan vilken motion du fått, själv hinner jag inte med motion alls och det stressar mig lite...

/J

Marika sa...

Vi ska till vc i morgon och ta lite prover. Har också pratat med henne om vikten av att sköta sin kropp både vad gäller mat och vätska. Så vi får väl se vad de säger i morgon.