söndag 5 september 2010

helgen och lite bilder

Det har ju varit lite ynkligt med bilder i bloggen på sistone så nu kastar jag in några bilder. :-) Först ut är Ragnar/Ragust. Finaste kissen som stulit allas våra hjärtan. Sen har min pärla kommit också! En scoda octavia scout. Den är suveränt jätte skön att köra trots att den är 6 växlad. Men för en dummies som mig när det gäller växlar så visar den här bilen vilken växel som jag ska växla till!!! Fantastiskt! Jag ser när jag ska växla upp en växel eller växla ner. Jätte bra för mig som kört automat i flera år, men HALLÅ! tror de att folk inte kan köra bil eller. Ja, de hade ju rätt när det gällde mig men jag är väl ganska unik med min oförmåga att lägga i rätt växel. På tal om det så ska jag växla mig in till stan i kväll och hämta Amanda och några till tjejer. Det är på stallmöte och har filmkväll. Börjar känna mig som en taxi så smått...
I helgen har vi varit flitiga gubben och jag. Rensat, röjt och målat och fixat. Fönsterna är äntligen helt klara. Vi har röjt allt gräs runt gärdesgården och allar rabattkanter och sånt. Målat jordkällaren. Satt knoppar på stolparna vid altanen och borrat hål för repet. Dock inte klart eftersom borrhelvetet gick sönder. Skrapat bort felaktigt målad färg från fönsterglasen. Dock inte helt klart än då vissa fönster måste torka först. Målat klart planket och rätat upp den sista biten samt satt på plåt på överkanten. Rensat plattgången. Inte heller det helt klart än... Laggt färdigt markstenen framför ytterdörren. Klippt ner vindruvan som vräkt sig ut över altanen igen. Ställt tillbaka hamocken på sin plats. Och Lova har också hjälpt till på sitt egna lilla vis nämligen ätit upp takmossan som ramlar ner från taket. Eller så har hon anlagt skägg och mustach. Jag vet inte säkert. :-)


Men hon är märligt detta barn... Hon har numer kläder som Tilda hade när hon började på dagis när hon var 1 år och 1 månad. Dessa kläder har hon nu! Lillskrotan som bara är 7 månader... Och särskillt lång är hon inte. Men ganska tjock... Så det är kanske det som fyller ut kläderna. För byxor och tröjor har jag nu 80 på och då sitter de bra. De kan vara lite långa i ärmarna. Vissa 74 kläder har jag också kvar men inte mycket. Det mesta sitter som ett korvskinn och är på tok för kort i längden. Tokigt nog är inte Tilda och Lova födda samma årstid så det som är 80 kläder efter Tilda är ju sommarkläder. Alltså inte så mycket långärmade bodysar. Men det löste sig ändå för jag hittade några 86 bodysar som hon kan ha istället. :-) Och Tildas fina gummistövlar sitter jätte bra som skydd på tårna mot vätan. :-)
Nu har vi fått röja Tildas rum från småsaker också. Vipps så har Lova ålat sig in där och sitter och tuggar på div kritor och smålego. INTE bra! Så nu är allt smått ihopsamlat och lagt i bastun. Smålego får Tilda leka med uppe hos Wille om hon ska leka med det. Annars duger duplot gott åt henne ett tag till. Det är inte så lätt att kräva av Tilda att hon ska plocka upp allt smått efter sig. Hon kommer ju inte ihåg sånt. :-) Så nu är den faran ur vägen. Nu är det kaminen i köket som är nästa orosmoment... Dit kommer hon inte riktigt än om jag ställer stolar ivägen men snart tar hon sig förbi dessa med och då vette sjutton... Men jag ska nog klura ut nått. Jag har ju säkert 4 dagar på mig. ;-P

Inga kommentarer: