fredag 26 mars 2010

Livet på en pinne.

Ibland vet man att man lever! :-)
Calle åkte till stockholm och tog med sig Amanda som ska praktisera hos moster. Så från i går morgon har jag varit själv med barnen. Vi struntade i kyrkis i går för jag tänkte åka till marieberg för att handla på coop och sen titta om det kunde finnas någon amningströja och nån byxa som kan tänkas passa över min bulliga mage. Vi började med coop så att vi hade gjort det, sen kunde vi åka hem när vi tröttnat. Efter coop blev Lova hungrig/trött så jag satte mig för att amma henne. Hade väl suttit i 5 min när Tilda säger att hon är kissnödig. Så vi får åka hiss upp till toaletten med Lova vid bröstet, vagnen i andra hsnden och Tilda flängandes som en virvelvind. Toaletterna är för höga för Tilda så jag måste ändå lägga ner Lova för att hjälpa henne upp. Sen somnar Lova i vagnen och vi går till H&M för att kolla på kläder. Jag hinner prova några tröjor innan Lova vaknar igen. Och sen blir Tilda kissnödig igen. Jag betalar lite snabbt och går till toaletten igen. Ammar Lova som inte blir nöjd. Försöker få henne att komma till ro i vagnen. Tillslut ger jag upp och går till amningsrummet där vi kan få lite amningsro och jag vet var jag har Tilda. Tilda håller på att krypa ur skinnet av tristess i amningsrummet. Tillslut somnar Lova och vi går vidare igen. Jag hinner lagom ta två par byxor och gå till provrummet så vaknar Lova igen. Jag ställer mig och drar vagnen för att hon ska somna om, hon vägrar. Till slut tar jag upp henne för att amma igen. Hon slumrar lite men vaknar så fort jag tänker tanken på att lägga ner henne. Samtidigt leker Tilda studsboll i omklädningsrummet. Försöker lägga ner Lova och vyssja henne i vagnen igen. Puttar undan Tilda när hon kommer ivägen för vagnen. Tredje gången jag får putta bort Tilda från vagnen så ramlar hon och gör sig illa. Så då står jag där med två skrikande ungar en i vagnen och en i knät. Då ger jag upp. Inser att det inte kommer bli några byxor provade. Hänger tillbaka byxorna oprovade och går till bilen. Lova hänger på armen och är nöjd. Tilda står på ståbrädan. I bilen hem somnar Lova. Väl hemma ska jag fixa mat till oss, då vaknar Lova igen och skriker hysteriskt. Då ger jag upp. Jag gör en flaska åt Lova så hon ska bli tysst. Hon äter 40 ml sen ligger hon och tittar igen så vi hinner nästan äta innan hon börjar gnälla igen. Väl vid bröstet somnar hon och jag kan ta reda på lite efter kaoset.
Sen är det strax dags att åka till ridningen. Lova sover så det går smidigt att fixa Tilda först. Men jag känner mig som en bov när jag klär på henne när hon sover så skönt. Lova sover igenom ridningen och det är skönt. Tilda är jätte duktig på ridningen. På väg från stallet ska vi hämta upp Wille hos en kompis. Lova är i stadiet att hon vaknar så fort hon blir stilla. Väl hemma sätter jag Wille på att ta fram våffeljärnet. Jag hade varit förutseende nog att göra iordning smeten i förväg, så det var bara att ställa sig att grädda. Jag grädda våfflor med ena armen och ammar Lova med den andra. Wille gräddar några våfflor han med. Tillslut är alla mätta och jag kan lägga Tilda. Lova håller sig nöjd en stund. Sen är det Lovas tur att få nattsärk på sig. Efter det vägrar Lova släppa bröstet. Halv 11 ger jag upp och somnar med Lova vid bröstet. Strax efter 11 vaknar jag av att Tilda gråter och Lova bökar vid bröstet. Ögonblicket efter hör jag ett plask från Tildas rum. Jag får lägga ifrån mig Lova och gå och titta. Tilda har kräkts ner hela sin säng pluss väggen och golvet. Det blir till att sanera. Stackars Tilda fryser och gråter, men Lova sover som tur är. Efter mycket pysslande har jag fått rent i Tildas säng och kört igång en maskin tvätt och tvättat Tilda så vi kan krypa till kojs igen. Klockan 2 vaknar Lova och vill äta igen. Då är jag trött. Vi somnar båda två under amningen. Jag vaknar sen och lägger ner henne i sängen. Sen sover vi, jag vaknar till när Wille går upp för att gå till skolan och när Tilda kommer in för att fråga om hon får se på tv. Kl 9 vaknar Lova igen. Tilda verkar bättre, hon åt frukost som vanligt och har inte kräkits nått mer. Det är skönt.
En mindre trevlig upptäckt var att jag i trötthetsdimman lyckats få med Tildas blöja i tvättmaskinen. Så det är blöjkristaller på allt som varit i tvättmaskinen. Så resten av fm går åt till att försöka reda ut det. Inte lätt kan jag meddela. Så....
Ibland vet man att man lever!!!

1 kommentar:

Anna sa...

Ojojoj vilken dag!