söndag 31 oktober 2010

en underbar helg

Som lite plåster på såret för den annorlunda födelsedagen har jag haft en helt underbar helg! Mamma och syrran kom vid halv 2-halv 3 tiden på lördagen. Mamma kom så pass att hon han få en glutt på huset vi kollade på. Det var kul att hon fick se det också och kunde ge ett utlåtande om vad hon tyckte. :-) Sen for vi hem och åt lunch. Jag fick en stor överraskning då Calle kommer in med ett stort paket till mig. Ni vet stora hårda paket är de bästa!!! ;-) I paketet låg till min stora förvåning en symaskin. En jätte fin symaskin med brodyrsömmar och massor av finesser! Oj vad glad jag blev. Jag hade ju önskat mig en symaskin som fungerar men hade inte räknat med att få någon. Efter lunchen var vi tvugna att prova den mamma och jag. Mamma hade nämligen köpt en likadan hon med. :-D Så nu kan vi sy i tango. :-) Vi roade oss med maskinen en lång stund och provade olika sömmar osv. Oj vad jag längtar efter ett rum att ställa maskinen nu. Där jag kan sitta och sy. Lovas dreglisar ligger först på priolistan. Maskinen sydde finfint på stretch tyg. Perfekt! Calle började med maten. Jag hade hittat en förrätt och huvudrätt i en bok som vi fått av mamma nån gång. Det var backonlindade sparrisar med nån sås som jag inte vet vad den heter och sparrisfylld fläskfile med nån slags mosad potatis med grejer i som ugnsbakats och sedan stektes. Calle stakcarn slet i flera timmar med alla små detaljer som skulle vara. Men gudars vad gott det blev! Det var bland det godaste jag ätit. MEn Calle är inte sugen på att göra om rätten. :-p Sen var vi alla mätta och trötta...
Efter lunchen åt vi bullar och en marängtårta som Amanda gjort. Hon fyllde den med mandariner och grädde och dekorerade med hallon och mango uppepå. Hallonen gjorde hon som ett hjärta. Jätte fin blev den. Men i villan så glömdes det bort att knäppas kort på den. :-( Mamma som annars brukar stå för pressfotograferingen hade glömt sin kamera hemma annars brukar det vara hennes uppgift att föreviga allt. :-) Den var iaf supersmaskig!!!!
På söndagen skulle Amanda in till Glanshammar för att åka till stan med kompisar. Så vi passade på att följa med allihopa och gå på bakluckeloppisen som var där då. Mamma fyndade men vi andra gjorde inget fynd. :-) Jag vill inte köpa på mig nått mer nu när vi ska flytta snart. Anna drog vidare till IKEA och sen hem och mamma, Calle jag och småbarnen gick en promenad förbi huset som vi tittat på. Wille var hemma själv för han hade ingen lust att följa med. På kvällen skulle det bli syjunta hemma hos mig i Hagalund så kl 3 åkte jag hem för att kunna tända brasa och få lite värme. Tyvärr hade den enda andra syjunte medlemmen, Jenny, sjuk dotter hemma så hon kom bara över med ett paket från henne, Kia och Sussi. I det paketet var det den önskade smörgåsgrillen som man kan göra belgiska våfflor på!!! Vi som inte ens brukar ge varandra presenter!!! Jag blev jätte glad! Gissa om barnen kommer få belgiska våfflor nu på höstlovet. :-D Vilken perfekt lunch!!! Det ska bli så spännande att få prova den i morgon. :-) Tack SNÄLLA vänner!!!!
Och nu sitter jag här i Hagalund i min ensamhet och lyssnar på tvättmaskinen. :-p. Tilda hade lagt in kissiga kläder i den som inte luktade så gott när jag kom hit. Så jag körde igång en maskin. Nu väntar jag på att den ska bli klar så jag kan stoppa över tvätten i torktumlaren så ska jag åka till Väringen igen. Jag har haft det lugnt och skönt här hemma så det har inte gått nån nöd på mig. :-)

Inga kommentarer: