fredag 1 april 2011

nattlinnen


Varsit nattlinne har jag sytt till småtjejerna i dag. Lovas blev väldigt långt. :-) Varje gång jag ska till och sy eller rita av mönster så sover ju hon, så därför blev det aldrig att jag kontrollmätte mönstret innan.
Mönstret är från ottobree 6/2009 och tyget från ohlssons. Dock är kvaliten på tyget inte det bästa så jag rekomenderar inte att köpa där. Det finns likadant tyg hos jny design som är orginalet som håller betydligt bättre kvalite.
Jag fick göra nya lärdomar när jag gjrde dessa nattlinnen. Jag har aldrig sytt med raglanärm förr och dessa skulle sys ihop med täcksöm. Det var första gången. :-) Sen lyckades jag lista ut hur jag skulle få ärmarna volangiga också med hjälp av sicksack. :-) Jag lär mig mer och mer för varje plagg som jag syr. Mycket kan jag ju sen innan men jag måste träna fram det igen. Men en del andra saker är nytt.
En läskig sak som jag skulle vilja bli säkrare på är dragkedjor. Skulle vilja sy en munkjacka till Lova i samma tyg som hängselbyxorna jag gjorde förut. :-) Men än har jag många äventyr att avverka innan jag måste ge mig på den utmaningen.

1 kommentar:

Anonym sa...

man kanske skulle få lite mönster att låna så man får pröva lite /J