tisdag 5 april 2011

produktion

Eftersom jag gjorde grovarbetet i går, dvs klippte ut mönster, gjorde egna mönster och klippte ut i tyg så känner jag mig väldigt produktiv i dag när jag sytt ihop det jag klippe ut. :-)
Först ut är storskrot med en t-shirt från ottobre. Gillar inte alls modellen när jag sydde upp den. För stora ärmhål och för bred upptill. Kanske inte syns så bra på bild men när hon rör sig så syns det. Ett riktigt krångelobjekt var den här t-shirten. Först fungerade det inte att sicksacka ärmkanterna som jag gjort så fint på nattlinnena. Blev skit fult helt enkelt. Och tyget åkte hela tiden ner under stygnplåten. Mycket frustrerande. Det gjorde jag i går men lämnade projektet frustrerad.
I dag färdigställde jag i alla fall tröjan. Och Tilda är nöjd.

Shortsen har jag ritat själv. Där är jag nöjd med modellen. Kankse något stora. Midjeresåren blev lite för stor så det måste jag hitta på något med. De åker ner över rumpan. I värsta fall får jag sprätta och korta av mudden.



Sen kommer lillskrot. Hon fick en egendesignad t-shirt. Den är jag också nöjd med. Något bred den med kanske men inte så det stör. Det mönstret kan leva med en storlek till om jag bara förlänger det lite. :-)
Även här gav jag mig på att sicksacka ärmarna.... Även den här gången blev det fult. Inte rikgtigt lika fult som på Tildas tröja men inte bra. När jag sen sicksackade kanten på tröjan så kom jag på vad jag gjort för fel. Jag drog i tyget bakom. Anledningen var att det röda tyget bara åkte ner i stygnplåten så därför drog jag lite för att hålla det sträckt. Men med rätt inställning på sömmen så behövdes inte det. Så sista fjärdedelen på tröjkanten blev det snyggt igen. :-D Lovade mig själv då att jag skulle skriva upp inställningen. Har jag gjort det nu tror ni? Nä... *suck*
Nöjd med tröjan är jag iaf.
Älskar verkligen det här tyget. Och som vanligt minns jag inte om det var från jofotex eller mjukatyger.... :-)


Sist ut är en sommarbody. Här har jag slagit mig själv med häpnad och sytt samma modell två gånger. Jag har ju lite svårt för det. :-) Gillar utmaningen i att sy något från början. Men denna är lite förbättrad från förra sommarbodyn jag gjorde. Förkortade ärmar och förlängda ben. :-) Jätte fin blev den tyckte jag.
Så fick jag prova de nya tryckknapparna också. Efter MÅNGA svordomar, två misslyckade knappar som jag fick ta bort, böt jag en del på tången och plötsligt fungerade det utmärkt. :-D Så nu tycker jag inte att det var världens sämsta köp någonsin längre.  Snarare världens bästa. :-D


Klippte ut mönster till Tindras tunika också, men saknar helt inspiration till att sy upp den. :-( Det är ju åter igen det där med att det inte alls är lika roligt att sy samma sak en gång till. Speciellt inte när det är en hel del meck med objektet. Så nu vet jag inte om jag ska sy en annan tunika istället eller vänta på att inspirationen återvänder.
Nu har jag slut på vit tråd. :-D

2 kommentarer:

Linda sa...

Gud vad du är duktig på att sy! Vilket tålamod du måste ha! Jag lyckades inte ens sy ett blått hårband när jag åkte på os i Peking. Du kan få en beställning på ett hundtäcke sen om det finns rätt material att köpa ;) Manchester united tröja/scarf är annars Thomas högsta önskan till Alma, men njaa.. tror inte det finns sånt tyg :P

Anonym sa...

Hej!

Du syr så fina saker! Var hittar du dessa underbara tyger?

Rita