onsdag 13 april 2011

får man sälja sig själv på blocket???

Ibland blir jag bara så trött på mig själv. Blä! Jag funderar allvarligt på att sälja mig på blocket. Och då är det framförallt inte kroppen som jag vill sälja utan själva själen, eller jaget, eller vad man nu ska kalla det...
Jag är så trött på att jag aldrig kan tro på mig själv. Att jag aldrig kan duga åt mig själv. Det spelar ingen som hellst roll hur mycket andra bedyrar min kompetens eller skönhet så fastnar det ju inte. Jag tror ju inte på dem...
Periodvis så lider jag inte värst av det. Det går ganska bra och jag inbillar mig någon slags självkänsla och självförtroende. Men det är bara en yta, för där bakom så finns det inte ändå.
Jag kan inte begripa hur det ska vara så svårt att tro lite på sig själv. Att tycka att nånting man gör är bra.
Varför ens jämföra sig?

Så blir det en ond spiral. Alla tycker plötsligt att jag inte tar hand om barnen på rätt sätt, att jag inte sköter mig. Allt går att tolka som dold kritik.
Tillslut blir jag nästan folkskygg. Orkar inte med all kritik som jag inbillar mig att jag hör. För jag är ju väl medveten om att jag själv tolkar omvärlden på ett märkligt sätt. MEn jag kan inte hjälpa mig själv.

Jag har nu ett projekt på gång. En rolig sak. Men jobbigt. Måste ta en massa svåra beslut. Måste kontakta en massa okända människor. Och sen det jobbigaste. Jag kommer bli bedömd av andra. På ett ganska tydligt sätt.
Ena dagen är jag full av förhoppning. Nästa djup av förtvivlan. Tappar tron på mig själv. Vågar inte. Fegar ur.
För att nästa dag ha en strimma hopp igen. Och så fortsätter det. Upp och ner, upp och ner. Jag går sönder!
Går det då dåligt för någon av barnen så blir det katastrof! Är de inte exemplariska och följer skolboken så är jag en urusel mamma. Omöjliga krav? Jo, jag vet. Men hur får jag bort det! Hur gör man för att tro på sig själv. För att tro på att andra tycker att man duger. Att man gör bra saker.
Att inte alltid sen ner på sig själv...

Tips motages gärna.

2 kommentarer:

Anonym sa...

ett tips kan ju vara att ta bra betalt så kanske terapinotan kan bekostas ;) Närå, skämt å sido, jag är där jag med rätt ofta, det är vi nog inte heller ensamna om dessvärre. Men ett steg i rätt riktignin är ju att resonera lite med sig själv som du faktiskt gör bara genom att överhuvudtaget skriva om det. Har du läst mia skäringers bok? Den är bra! Hon skriver bland om den där nakenfisen som vill bli älskad och omtyckt av alla och ibland får nakenfisen lomma i väg med svansen mellan benen. Är det inte lite så?
/J

Anonym sa...

för övrigt är en annons på blocket rätt så ekonomiskt må jag säga, jag är mer inne på självutplåning av något slag, måste kanske tänka om här....;) /J