torsdag 19 januari 2012

BUP

I dag har vi varit på BUP för att få en uvärdering av utredningen.
Det blev nästan som vi trott. Men också en del nyheter.
Precis som vi trott så hade han klarat alla testerna bra. Inom normal området. Hans inteligens var normal. Det han hade lägre poäng på var arbetsminnet och snabbheten i tanken. Vilket vi sett här hemma med. Det innebär att han inte alltid hinner få med alla bitar i ett samtal om det går för fort, varpå han missförstår eller inte förstår alls. Arbetsminnen är jätte tydligt om jag ber honom göra en sak som innehåller fler steg. Då får det inte vara fler steg än 3 för att han ska kunna komma ihåg dem.
Så det fick vi bekräftelse på.
Men sen spretade det väldigt. Skolan ser inga problem alls, vi ser en del problem.
Fortfarande kvarstår ju de faktiska händelser som jag tagit upp som exempel. De visar på att i verkligheten, utanför testrummen och skolsalarna där han måste tänka själv och fungera utan ramar. Där går det sämre.
Så, de kunde inte ge någon  diagnos i dag. Men ville ändå remitera oss vidare till BNP. Det hade jag bara hoppats på. Där är de experter på autism och aspberger området och de får då fortsätta utredningen.
Ärligt talat tror jag inte att han kommer få någon diagnos där heller. Men de kan ändå hjälpa till att ringa in hans problemområden så att vi kan få hjälp till att hjälpa honom.
Nu i februari ska han göra nationella provet och det ska bli intressant att se hur han klarar det. Kraven ökar för varje år och jag känner att han har svårt att hänga med ordentligt.
Det är dock lång väntetid på BNP. Kanske till hösten kan han få komma dit. Om vi blir godkända.

Inga kommentarer: