onsdag 18 januari 2012

Att hämta Tilda på dagis.

Det utspelar sig ett litet äventyr varje vardag. Hämting på dagis.
Någon gång har det gått smärtfritt. Tilda har följt med frivilligt ganska på en gång och vi har kunnat åka hem. I dag blev jag lite full i skratt. :-)
När jag kommer håller hon på och bakar med deg. "Jag ska bara..." kommer det. Tålmodig som jag är får hon "bara". Men sen är hon klar med "bara" och fortsätter med annat. Då säger jag stopp. "Jag ska bara" säger hon då irriterat. Och måste bara göra lite karameller också. Sen följer hon med ut i hallen. Visar en teckning som hon gjort och som ska med hem. Tar jackan... "Du måste ha på dig koftan också" säger jag. Hon har bara linne på sig och jackan är inte särskillt tjock. "JAG VILL INTE" skriker hon och kastar sig på golvet. "Jo, du måste ha tröjan på dig, det är kallt ute" "JAGVILLINTEJAGVILLINTEJAGVILLINTE"
Sen far hon i i lekrumemt igen. Ska bara ta ner en teckning som sitter på väggen där.
"Om du tar på dig tröjan och jackan så kan jag ta ner teckningen" säger jag.
"NEEEEEJ JAG VILL SJÄLV!!"
"Ok, du får göra själv när du satt på dig tröjan och koftan"
Sen följer viljornas kamp. Tilda försöker komma in i rummet igen och jag hindrar henne. Väntar ut utbrottet. Tilda rasar mot mig. "Jag vill inte åka hem" "Du är dum" Osv...
Så efter 5 min lugnar hon ner sig. Forfarande arg. Men hon sätter på sig kläderna. Jag hjälper henne med dragkedjan. Hon tar ner teckningen.
Då får hon för sig att hon vill ha kluddet med sig hem. Det får du fråga fröken om säger jag. Fröken vill ha kluddet kvar på förskolan eftersom de vill kunna sätta upp fler teckningar. Tilda tjatar och tjatar. Tillslut får hon med sig lite kludd hem. Jag tror hon hann tappa bort och glömma bort kluddet innan hon kom ur bilen sen.
Jag ber henne sätta på sig skorna. Vilket hon gör.
På väg ut genom hallen säger hon. "Mamma ska jag till dagis i morgon?" Jo, det ska hon ju.
"JAG VILL INTE TILL DAGIS I MORGON!!!!"
Nehepp? Vad säger man? Vad gör man? HUR gör man?? Alldeles nyss ville hon inte hem.
Så började det om...
Jo, du ska till dagis. Sätt dig i bilen nu.....

Det är inte lätt att få med henne hem.
Väl hemma frågar hon om hon får följa med och hämta Lova.
Svaret blir nej. Endast om det inte är någon hemma får hon följa med. För annars börjar det ju om. Samma visa en gång till. Jag talar om för henne att hon inte ska klä av sig. Att hon inte ska gå in och leka. Osv. Och ändå vips så har hon fått av sig kläderna och är där inne och leker. Så går all kraft åt till att försöka få med sig Tilda hem en gång till.
Så nej. En Tilda som är hemma innanför dörren är en hämtad Tilda. Det är bra. Hon får inte följa med och hämta Lova. :-)
Dessutom kan Lova få den stunden för sig själv.

Inga kommentarer: