onsdag 7 december 2011

BUP

Vi har gjort en utredning på sonen. De misstänker ADHD. Eller möjligtvis aspberger.
Denna utredning görs på BUP, och vi skulle i samband med denna utredning få samtalsstöd i hur vi kan stötta och få vardagen att fungera med sonen. Utredningen är klar. Vi har dock inte fått något resultat än. Stödsamtalen har väl varit sådär i nytta.
Men man får upp ögonen på ett helt annat sätt när man kommer in i den här svängen. Ser på sonen och hans beteende från andra perspektiv. Det blir liksom klarare.
Eller så är det så att problemen förvärras. ??
En svårighet som han har är att lösa situationer som inte följer vardagsrutinen.
Som tex, om han försover sig så kan han inte tänka på annat än att få på sig kläderna och gå till skolan. Han missar att plocka in frukosten, han missar att borsta tänderna, och han missar att äta frukost. Allt fokus ligger på att komma till skolan.
Jag upptäckte ett annat problem här om dagen. Nämligen att om jag är kvar i badrummet när han går upp och ska borsta tänderna, då kan han inte själv tänka att han kan äta frukost sålänge och duscha sen. Nej för hans rutin är att duscha först och sen klä på sig och sen äta frukost. Så då väntar han bara på att jag ska bli klar. För han vill inte duscha när jag är i badrummet. Och då upplever han att han blir försenad, vilket han ändå inte blir. För även om jag är sen så går jag senast 7.20 hemmifrån med Lova, och då har han fortfarande 50 minuter på sig att bli klar.
För även där har jag upptäckt en gammal inpräntning som sitter kvar. Han börjar skolan kl 8.10. Men i Willes huvud så ska han vara på plats senast kl 8. Förmodligen för att hans buss gick kl 8 förut. Jag vet inte, eller så har han bara fått för sig det. Fast han vet att han börjar 8.10. Och då blir han jätte stressad över att han är "försenad" och blir han stressad kan han inte tänka alls och då missar han massor av saker.
I måndags skulle han gå på läxhjälpen. Han vet att han inte får göra något annat förrän läxan är klar. Gör han färdigt läxan på läxhjälpen går han till går´n och sen på Junis på kvällen. I måndags kom inte läraren till det klassrum där det brukar vara läxhjälp. Så då gick han. Han blev påverkad av en kompis också att gå. Men jag vet att läraren hade varit upp till klassrummet för att se om det var någon där, men då hade det inte varit det. Vad gör William då? Han vet att han ska göra läxan. Men läxhjälpen är inte på plats. Jo, han struntar i läxan. Och går på går´n istället. Hade jag inte fått veta något så hade han inte gjort någon läxa denna vecka. För det hade varit ute ur hans huvud eftersom han gör den på läxhjälpen. Nu fick jag ju veta detta så jag åkte och hämtade honom från går´n så att han skulle göra sin läxa. Arg blev han. Tyckte att jag var orättvis.

Detta är saker som vi vill ha hjälp med att hitta lösningar på. HUR i helaste friden gör man för att lära honom att tänka själv? Vardagsrutiner odyl, det har vi ju löst med hjälp av scheman och dyl. Det sitter lappar lite här och var.
Men BUP har inga svar. Inga förslag. Ena gången säger de att han behöver mycket närvaro och omsorg. Ja, det gör han ju. Och det får han ju. Betydligt mer än en normal 12 åring. Men samtidigt så vill vi ju att han ska få chansen att utvecklas. Frigöra sig, bli självständig. Så småningom iaf. Då måste vi hitta strategier på hur han ska kunna klara av situationer själv. Som det är nu så känner jag mig inte alls trygg med honom. Kommer han i fel sällskap så skulle han lätt kunna luras, lockas och övertalas till tokigheter. För han förstår faktiskt inte hur han ska göra för att dels ta sig ur situationen och inte heller förstår han att det han eventuellt gör, är fel, för de andra säger ju att det är ok. Han kan inte tänka själv. Han kan dras in i vad tok som hellst!

Det är inte så att han är dum heller. För om jag talar om en sak för honom så förstår han ju det. Men han kan inte förvalta det till nästa situation.
Tex, så har jag nu talat om för honom att även om det inte kommer någon till läxhjälpen så ska han gå in där och göra sin läxa. Skulle situationen uppstå igen inom den tidsramen där han har kvar detta i minnet så räcker det med en pytte liten detalj som skiljer för att han inte ska kunna generalisera situationen till denna. Det är helt omöjligt för mig att ge något exempel på vad det skulle kunna vara för detalj, för min hjärna generaliserar bort de. För mig är det självklart att förstå att samma sak gäller även vid små förändringar. Men inte för honom.

Och det är grymt frustrerande. Att inte hitta nyckeln.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag var på en föreläsning nyligen som jag inte kommer ihåg namnet på, såklart. Men det finns massor med bra hjälpmedel som han har rätt att få tack vara hans diagnos. Märkligt att inte BUP informerat er om dessa. Gå in på den här adressen om du inte redan har den vill säga. Annars hojta till så ska jag ta med broschyren hem från jobbet Jag kan ge den till en gemensam vän som kan ge den till dig.
www.hi.se/hjalpmedelifokus
www.ivh.se