tisdag 13 december 2011

Lucia

I dag är det lucia.
Ingen lucia har jag fått se. I år när det var Tildas tur att få lussa på dagis så fick vi föräldrar plötsligt inte vara med och kolla ändå. Fast det har varit så förr om åren. Jag blir ledsen. :-( Det är stort att få se sitt barn lussa. Både för barnet och föräldern. De barn som absolut inte vill behöver såklart inte vara med, men så brukar det inte vara.
Som kompensation fick vi en film mailat till oss på barnen när de lussar för småbarnen på dagis. Jag vet inte, men inte känns det som någon ersättning. :-( Känns ju bara dumt ju.

Jag har inte orkat strida för detta i år. Känns som det är tillräckligt med stridande med Tildas kisseri ändå. När jag ber om samarbete runt kisseriet så får jag ingen respons. De vill inte hjälpa till. Tänker att det går över av sig självt. Men har det någonsin gått över av sig självt på Tilda? Nej. Hon behöver puchas i rätt riktning. Det behövs inte alls mycket. Det räcker med att få en liten klister stjärna så blir hon lite mer motiverad en stund och så vänder den dåliga trenden igen. Men utan motivering fastnar hon väldigt lätt i kissandet. Vad ska jag göra för att få de att fatta? Hur ska jag göra för att vi ska samarbeta runt Tilda? Hjälpas åt att föra henne åt rätt håll.
Många gånger när vi hämtar är hon blöt i byxorna, när hon har sina dåliga perioder alltså, och ingen i personalen har uppmärksammat detta. De räknar väl inte med att de ska behöva den här hjälpen när de är så här stora, men Tilda behöver ju det. Vissa kvällar när vi klär av henen för natten fullkomligt stinker hon. Då har hon förmodligen gått med de där kissiga trosorna tills de torkat igen.
Men det ÄR bättre nu än vad det har varit. Nu är det mer perioder som det kissas. Förut var det ju varje dag. Men det räcker med en dag i ständigt kissiga kläder så tycker jag att det är en dag för mycket. Det är inte frächt, det luktar illa och hon blir aldeles röd.

Inga kommentarer: