onsdag 23 november 2011

Driven

Hon är driven min yngsta dotter.
Hon kollar på alla och härmar dem. Med glimten i ögat härmar hon ljud som någon annan gör eller gester.
Hon är mycket bestämd på att sätta på sig kläderna själv. Strumpor och byxor klarar hon själv nu. Likaså täckbyxorna. Tröja och jacka är fortfarande lite svårt men hon kämpar väl! Även att klä av sig är väldigt kul.
Hon vill gärna sätta på sig blöja själv också. Det är lite svårare dock. Men jag försöker hjälpa henne och styra så gott det går. Hon blir lite ilsk när man försöker hjälpa till. :-)
När jag tar av henne blöjan, då ska hon sitta på toaletten. Så sitter hon där och stånkar. Oftast kommer det inget, men här om dagen kom det faktiskt några kissdroppar. Oavsätt om det kommer kiss eller inte så ska hon torka sig. Hon tar pappret fint i handen och torkar sig bakifrån, precis som vi stora gör. :-) Sen ska hon spola. Och sen måste hon tvätta händerna.
Jag tänker hämta hem pottan åt henne, men jag är inte så säker på att hon tänker använda den. Där sitter ju inte vi och kissar. :-) Annars får vi köpa en såndär toalettring som man sätter uppepå vanliga toalettringen. Jag är ju lite rädd att hon ska ramla ner i toaletten och inte vilja sitta där mer sen. :-) För jag får såklart inte hålla i henne när hon sitter på toaletten.
I går gjorde jag ett ryck och städade Lovas rum på övervåningen. Hon älskar ju att leka med knapparna och dessa ligger utspritt över hela golvet, och även i hallen och i vårt sovrum. Så jag började röja i Lovas rum. Lova lekte i nya sängen först. Sen skulle hon hjälpa till att städa knapparna. Så hon gick in i sovrummet och plockade upp knapparna där. Helt på eget initiativ. Duktig tjej.
Sen blev hon så mamma gosig! Hon satt och borrade in sig i mig och bara gosade. Jag fick absolut inte släppa ner henne. :-) Gullhöna!

Det börjar bli hög tid att göra pepparkaksdeg också. Men varje kväll när vi kommer hem så har klockan flygit iväg och det finns inte tid kvar. Vi har ju bestämt att vi ska göra en hel by i år. Jag gissar att vi får sikta in oss på att göra den i helgen. :-)

Inga kommentarer: