onsdag 26 oktober 2011

flopp

I går gjorde jag något ovanligt.
Jag bjöd ut mannen på middag.
Vi har inte firat vår 8 årsdag ännu så när vi fick en lapp med ett erbjudande från den danske krogen i Örebro så tyckte jag att det var läge att slå till.
Den danske krogen är det ställe som Calle bjöd ut mig på första gången. Sen har vi ätit där på vår årsdag varje år sedan dess. Till en början var det bra mat där. Sen har det bytt ägare några gånger och maten har skiftat.
Även denna gång var det nya ägare.
Fiaskot börjde när vi kom dit. Vi hade med oss en lapp med ett erbjudande som gällde mån-tor från kl 17.00. På den kunde man välja antingen röding eller kyckling för 199 kr för två personer. När vi lämnar fram lappen säger servitrisen. "Ni ska väl äta rödingen va?"
Och kocken svamlar om att han inte kan göra kycklingen, eller jo han kan lösa det men han ser hellst att vi väljer fisken.
Ingen vidare start på kvällen. Nåväl vi väljer väl fisken då.
När vi får in fisken är det en miniportion. Fisken är överlagad och okryddad. Inte god med andra ord. Svamprisotton som var till var jätte god, men fisken var katastrof. Inte blev det bättre av att de inte hade benat ur min bit så jag fick plocka ben ur varje tugga. Vilket resulterade i att maten hann bli kall innan jag ens hade ätit hälften. Så kall, benig och okryddad fisk fick jag äta.
Men jag åt upp allt. Jag var hungrig. Men jag blev inte ens i närheten mätt ändå. Lilla jag, som inte är särskillt stor i maten. Ni kan ju tänka er hur det var för Calle då! Det skrammlade bara där nere i magen på honom. Tur att han fick öl iaf så han fyllde ut litegrann.
Servitören kom och frågade om det smakade. Vi svarade ärligt då att det var väldigt mycket ben i min fisk. Varpå hon säger att hon ska prata med kocken.
När hon plockar undran frågar hon om vi är mätta. "Knappt" svarar jag då. Ingen återkoppling till vad kocken sagt får vi.
Hon tar betalt och är nöjd. Men det är inte vi. Vi är hungriga och åker upp på stan och äter efterrätt på ett annat ställe. Kungsgatan 1. Där blir vi bemötta både trevligt och får god dessert.
Inte kommer jag någonsin igen sätta min fot på den danske krogen! Och aldrig kommer jag rekomendera dem till någon.

Inga kommentarer: